Skrzynie biegów

Skrzynie biegów – automat czy manual?

W samochodach z manualną skrzynią biegów to kierowca musi sam zadbać o odpowiednie przełożenie. Aby zmienić bieg kierowca musi użyć do tego sprzęgła, którego głównymi zadaniami jest:

  • – łączenie silnika ze skrzynią biegów
  • – umożliwienie płynnego ruszania samochodem
  • – odłączenie napędu od silnika (np. podczas zmiany biegów)

 

 

Zanim poznamy z jakich elementów składa się ten podzespół możemy wyróżnić następujące grupy części:

  • – tarcze (oporowa na kole zamachowym, sprzęgła i dociskowa)
  • – elementy dociskowe (sprężyny dociskowe, ich obejmy i pokrywa sprzęgła)
  • – mechanizm wyłączający (dźwigienki, łożysko wyciskowe, dźwignia pedału)

 

 

Aby dowiedzieć się na jakiej zasadzie działa sprzęgło należało by poznać najpierw jego budowę, a składa się ono z następujących elementów:

  • – koło zamachowe
  • – tarcza sprzęgła
  • – tarcza dociskowa
  • – łożysko dociskowe

 

 

Przejdźmy zatem do zasady działania tego podzespołu. W momencie wciśnięcia pedału sprzęgła tarcza dociskowa odsuwana jest od tarczy sprzęgłowej. Gdy sprzęgło jest wciśnięte wszystkie elementy układu napędowego mogą pracować niezależnie od prędkości wału korbowego. Koło zamachowe odpowiedzialne jest za magazynowanie energii kinetycznej koniecznej do wspomagania suwów silnika pojazdu. Pewnie nie wiele osób wie jak bardzo ważną rolę odgrywa ono przy samym rozruchu silnika, a mianowicie jest ono napędzane przez rozrusznik, dając tym samym sygnał do rozpoczęcia pracy silnika. Drugi element to mechanizm dociskowy, w którego skład wchodzą obudowa oraz tarcza dociskowa. Sprężyna powoduje nacisk tarczy dociskowej na tarczę sprzęgła. Tarcza sprzęgła to najistotniejsza część całego układu. Składa się ona z okładzin ciernych oraz tłumików drgań skrętnych.

 

Ostatni element to mechanizm wyciskowy. Właśnie on działa jako pierwszy po wciśnięciu pedału sprzęgła. Zbudowany jest on z łożyska wyciskowego, tulei prowadzącej i widełek włączających. Rozróżniamy dwa tryby pracy sprzęgła. Jeden z nich to wciśnięcie sprzęgła, które umożliwia zmianę biegu. Natomiast drugi to zwalnianie pedału sprzęgł co powoduje przesuwanie tarczy dociskowej w stronę koła zamachowego przez co tarcza dociskowa zaczyna obracać się w rytmie obrotów silnika.

Dodaj komentarz