Jak działa wał korbowy

W tym artykule chciałbym nieco bliżej przedstawić budowę oraz zasadę działania wału korbowego. Jest to ostatni element układu tłokowo-korbowego. Zadaniem całego układu jest zamiana ruchu posuwisto-zwrotnego na ruch obrotowy. Wał korbowy najczęściej wykonany jest ze stali niestopowej wyższej jakości.

Jak, więc zbudowany jest wał korbowy?

Typowy wał korbowy składa się z następujących elementów:

  • rowek pod wpust ustalający położenie koła rozrządu
  • zaślepka otworu olejowego
  • czop główny
  • otwory olejowe
  • tarcza odrzutnika oleju
  • zaślepka drążenia czopa korbowego
  • powierzchnia współpracy z pierścieniem uszczelniającym
  • łożysko wałka sprzęgłowego
  • średnica osadzenia koła zamachowego
  • przeciwciężar
  • śruba mocująca przeciwciężar
  • średnica osadzenia kół rozrządu i ewentualnie napędów pomocniczych
  • powierzchnia współpracy z pierścieniem uszczelniającym
  • gwint pod nakrętkę mocowania kół pasowych
  • stożek osadzenia kół pasowych

Obciążenie całego wału korbowego jest naprawdę bardzo duże, dlatego musi być on wykonany z najwyższej jakości materiałów. Działa na niego kilka rodzajów sił oraz dodatkowo musi on wytrzymywać naprężenia wynikające z odkształceń sprężystych wywołanych drganiami.

Siły jakie na niego działają to:

  • ścinające
  • ściskające
  • rozciągające
  • zginające
  • skręcające

https://www.tools-tech.pl/dzialanie,walu,korbowego

Dodaj komentarz